Monday, May 2, 2011

Politik,Negara dan Kita ada kaitan atau tidak


tengok nama aku pun korang semua dah boleh agak ape jenis manusia aku ni.
kecik2 aku memang dah terdedah dengan benda2 alah ni. walaupun agak tak faham time dolu2.
tapi still aku berfikir pasal bende alah ni.

POLITIK


kebanyakan orang kat Malaysia ni, bila cakap pasal politik semua akan beri respon seperti ni,

" aku tak amek taw la pasal politik ni.. "

" alahh!! semua sama jer..pandai putaq alam.. "

" masing2 ada agenda masing2 "

" kau sembang pasal politik, kau tu dapat apa? baik blaja elok2, dpat kerja elok..stakat sembang politik bukan boleh ubah malaysia pon "

" xtaw !! "

" tak amek port lah "


tu lah yang selalu aku dengar bila bercakap pasal politik. bukan bajet bagus, tp sekurang-kurang nya. ambil lah taw sikit demi sedikit..
kalau pasal negara pon tak taw, ape function perlembagaan negara,ekonomi negara dan lain2..
bagi sesetengah mmber2 aku, isu2 semasa pon tak taw.. bila bercakap pasal tu, tak taw..

macam mana ini...??

adakah korang hidup untuk hidup sahaja?
hidup untuk makan? kerja? belajar? tidur?

bagi aku, permasalahan cmni lah buat kita ni selalu kena tipu.. kata orang bijak pandai

"orang yang tidak ambil tahu pasal politik, akan dimanipulasi dengan politik itu sendiri "

aku ni bukan la tahu sangat pasal pengetahuan pasal politik ni, just..

AMBIL LA TAHU JUGAK

bagi remaja2 sekarang ni, mungkin korang tak rasa implikasi politik dan kerajaan ni. sebab korang hidup senang. mak bapak ada belakang. nk duit, paw jer. itu ada, ini ada.
lahir2 kat dunia, dah ada astro HD, ada lcd, ada moto keta mcm2..internet bagai.

korang dah rasa senang. cuba korang dah kerja nanti nak kawen bagai.. tahu la mcm mana azab nyer..
nak hidup sendiri atas kaki sendiri.

mari aku terangkan sikit demi sedikit pasal kronologi bebanan AKU dan FAMILY nak sara hidup AKU kt politeknik

Masa STUDY
-Duit, Pinjaman, MARA, PTPTN.
untuk diploma mcm aku, belaja kt politeknik. selamat ok bayaran yuran nya. Rm 650.
Ptptn loan,aku dapat Rm1200 jer untuk 1 sem(6bulan). mungkin aku dapat sikit sebab gaji bapak aku. itu kite ketepikan dlu.

ok mari kira.. Rumah sewa, 1 sem rm 600. then makan, sarapan rm3,lunch rm5,dinner rm5. ni aku kira kasar lah. aku pegi kelas naik moto, habes aku pakai moto pakai air ke hape? minyak petrol lagi, kira2 1 minggu dalam rm10.

ni kasar jer taw. kalau nk btol2 tak dapat la. mcam2 kot.

cuba kira untuk bulan pertama dlu.

RM 650 - Yuran untuk 1 sem

RM 600 - Sewa rumah untuk 1 sem(6bulan)
RM 490 - makan untuk 1 bulan
RM 10 - Petrol (1 minggu)

total semua = RM 1750 !!

PTPTN aku dapat RM 1200 untuk 1 sem bersamaan 6 bulan.

untuk bulan pertama, MAK BAPAK aku kene sara aku RM 1750 sebab loan PTPTN nk approve makan masa jugak. 2-3 bulan baru duit masuk. tak gitu.

aku akan sambung perbincangan tentang kepincangan soal Politik dengan Diri kita ini ada kaitan atau tidak.

No comments:

Post a Comment