Saturday, February 25, 2012

rare earth thing, lynas

Isu Lynas ni dah dibangkitkan lama tak silap aku. Dari tahun lepas aku rasa. Mula-mula haritu takda pulak aku amek port sangat pasal isu ni. Tapi menjelang perhimpunan bantahan kilang lynas esok hari, aku cuba amek port pasal apa benda yang diorang bantah. Aku ingat isu kecik jer tapi atlast bila aku baca apa info2 pasal lynas ni, aku terus sokong 100% to STOP LYNAS NOW. IM NOT JOKING!!

Kilang lynas ni proses "rare earth ore" yg bermaksud benda radioaktif. offfuck!! kenapa dekat malaysia jugak dia nak proses. Masalahnya radioaktif kot, bukan kimia biasa2 buat plastik tu. mengikut info lagi, kilang ni tersangatlah besar dan perimeter dengan kawasan penempatan sangat tidak meyakinkan. kesian dekat orang gebeng.

Ini isu bukan pasal pembangkang saja2 or apa2 lah, ini isu sejagat!! media takpayah nak tuduh sana sini. kalau betul la benda ni bahaya, kenapa kerajaan still approve this fuckin project? tak takut bahaya ker? tak tengok negara Jepun tempoh hari, kesan radioaktif mcm mana? itu jepun, negara maju pun still lost bila bencana alam datang. apatah lagi malaysia yang kononnya maju. haaaiihh.. kenapa risiko kan negara sebab benda ni?

Nilai eksport dianggarkan pada nilai RM8 Billion setahun.   



so sekarang aku dah faham kenapa kerajaan approve project yang hampir siap niii...

untuk Q&A boleh klik link ni


wake up semua.. bukak minda luas2..


No comments:

Post a Comment