Thursday, April 5, 2012

AJK MEDIA punye cite. HAHAHAHHA

Salam 1Malaysia "Kena tipu"

April, permulaan bulan ini tidak seperti yang dijangkakan. Harapan untuk hidup dengan senang dan tenang nampaknya semakin pudar dipalit dengan kejadian-kejadian yang tidak diingini. Tenang bertukar sibuk dan serabut. Senang menjadi tidak senang dan sukar.

Disebabkan tawaran untuk menjadi AJK MEDIA untuk Kelab Akauntasi PUO yang telah menjadi "premier", aku sahut tawaran itu dengan hati yang ghairah untuk mengekpresikan bakat yang ada dalam tubuh badan ini. Siapa sangka "premier" yang diletakkan selepas abjad politeknik itu hanya sekadar abjad tambahan untuk menampakkan bahawa politeknik menuju kepada sebuah institusi yang lebih tinggi darjatnya, Universiti. Tapi bukan isu ini yang aku nak ceritakan, yang pasti adalah cerita pasal aku yang telah pun menjadi AJK MEDIA untuk kelab akauntasi untuk politeknik premier. HAHA


Tugas pertama aku selaku ajk media kelab ini adalah membikin sebuah flyers untuk program mento mentee. Bagi aku, tiada unsur atau element (maksud yang sama) "kerajaan" dalam diri aku. Sebagai seorang pelajar yang hampir 70% hidupnya didepan komputer dan internet tidak sama sekali akur dengan unsur "kerajaan" dalam kehidupan ini. Aku modernist dan mengikut perkembangan semasa serta TIDAK INGIN ketinggal kebelakang dalam kebanyakkan aspek kehidupan seperti Seni, Politik, Sukan, Isu Semasa, Fesyen dan banyak lagi. Berbalik pada cerita utama, selaku ajk media sudah tentu tujuan aku ditawarkan jawatan ini disebabkan kebolehan dan kefasihan aku dalam sudut seni. Mungkin sedar akan bakat aku yang tak seberapa atau kebetulan sahaja. Bila bercakap fasal Media, sudah tentu elemen yang penting adalah kreativi. Flyers mento mentee sudah pun aku selesaikan walaupun aku rasa message yang ingin disampaikan tidak kesampaian bukan atas dasar design flyers itu tapi soal masa. Sekurang-kurangnya 1 minggu sebelum event itu berlangsung, flyer perlu dihebahkan di dinding-dinding. Tapi dalam kes aku, flyer tu ditampal 2 hari sebelum event. WHAT? bagi aku, itu bukan salah aku sebab print lambat or buat kerja lambat tapi semua fasal urusetia event. HAHAHA


*CUKUP! Aku tak selesa nak gunakan bahasa formal camni! HAHAHAHH


Kerja seterusnya aku kene la buat banner/bunting untuk lawatan sambil belajar ke universiti utara malaysia. Orang kata as the symbolic of the collabration between this two institution. So aku buat la seperti yang ditugaskan. Mule2 tu agak tercabar bila ada 2-3 certain budak ni "memaksa untuk" berkelakuan kreatif katanya. biasalah, mule2 kita kena la buat draft. dalam auditing pun ada kene buat draft apatah lagi soal seni. as i mention, aku ni takkan sama sekali aku berpandukan element "kerajaan" dalam buah fikiran aku. Element kerajaan yang aku maksudkan adalah seperti contoh, lambang 1Malaysia, design zaman dr mahathir,serabut. Bukan aku nak cakap apa lah, ini zaman 2012 okay. tak semestinya design meriah cantik dan tak semestinya desing simple tak cantik. there a lot of art out there used a simple element dude! terutama zaman sekarang ni. bila aku buat camni, depa kata simple sangat. ok takpe lah, so aku buat penambah baikkan dengan besungguh-sungguh. orang cakap sampai kene canai la idea nak kasi keluar. cari inspiration semua. last2, apa yang aku seperti yang dicabarkan untuk berkelakuan kreatif leburrrrrr...
one of the lecturer said, we cant used that  bla n bla n bla....akhir aku akur jugak dengan arahan. seperti yg korang penah nmpk banner2 dekat lua sana, camtu la aku buat. so idea2 aku, diketepikan atas dasar "banner ni kita kene buat untuk jangka masa yang lama, so bole kita pakai untuk masa akan datang..."
wtf! logo UUM aku kene buang, dan segala unsur bekenaan dengan collobration kena jugak buang. so cut cost la cite diaaa. baik suruh buat template kosong jer, detail semua pakai maker pen. dah habis, buang pakai tinner. bole pakai lagi kan. padahal nak buat banner ni cost nyer RM50 jer doee. apa guna dana2 yang kerajaan bagi kalau still nak pakai tradisi dlu2. kan dah premier, biar nampak lain sikit. cuba tengok kolej2 swasta. diorang berani buat tradisi baru. tak terikat dengan benda2 lama.

Cuba tengok MMU, LIMKOKWING. tengok kampus dorang pun korang dah tebeliak mata. angan2 nak belajar dekat sana pun mebuak-buak walhal kolej bukan la untuk orang pandai2, asal ada duit boleh masuk. HAHAHA
actually mengirap jugak la, tapi nak buat camne, aku dah belajar dekat politeknik. budak2 pun lemau2 jer. aku tak cakap korang tak pandai, just lack of modern issues untuk buat revolution dalam kampus. disebabkan aku ni cenderung dalam unsur seni, aku nampak kenapa politeknik tak berapa "striking". semua takut nak break the rules. alaaa ni soal banner jer, takkan la tak bole open minded sikit. kalau lecturer tak kasi, apa salahnya kita langgar jer. ini banner jer doe, takda jer kene repeat sem kalau kita tak ikut tradisi lama. itu jer point die. kalau aku la jadi ketua program, aku langgar jer. hahahah lecturer tak kasi, aku suruh ajk media buat apa yang dia rasa sesuai dengan zaman sekarang ni. HAHAHAH


Takut untuk berubah disebabkan faktor sekeliling. aku bukan nak hentam kawan2 aku semua tu. dorang dah buat tugas masing2 dengan berjaya. just aku nak bagi taw, kalau nak bersaing, kena berani buat perubahan. HAHHAHAHAH


semenjak dua menjak ni, asek cite pasal politeknik jer. padahal benda kecik jer. HAHAH
tapi en en en, 2-3 hari lepas ada budak kelas aku tegur


"nice post dalam blogg..."


hahhahaha dah la aku hentam budak kelas, pastu budak kelas baca, AHAHAHAH memang padan lahhhh. hahaha amek port or tak amek port lu punya cita. kalau rasa tak betul, bagi taw depan2.
Habis aku niii??? takkan la aku nak cakap dengan sorang2 budak kelas cakap tak gemarkan dorang. ramai kotttt!! AHHAHAH


kalau nak terasa hati or tarik muka or taknak kawan dengan aku takpa. itu tanda lu tak open minded dengan aku. HAHAHAHHAHA eleehh bende kecik jer kot

No comments:

Post a Comment