Saturday, January 23, 2010

Masanya dah tiba....


assalamualaikum..
aku kat sini nak bagi tahu something kat korang..
benda ni dah berlaku lama..sekarang ni aku rasa patut aku bagi tahu kat korang2 pasal ape dah berlaku kat aku..

aku akui sedih bile jadi kat aku..kenapa aku jugak kene?? aku tak paham la..
bende nie betol2 menguji aku..betol2 menguji aku..mendalam bagi aku..

bagi aku la, akhir tahun 2009 malang bagi aku..mulenyer terlampau indah macam kat syurga..


aku sebenarnya dah tak belajar kat KPTM KL tu..aku kene buang.. result aku hampeh..

terok..terok!!! terok!!

aku tak nak la carik alasan kenape bende nie berlaku..tp..xtaw la aku..
aku sedey...mcm2 berlaku time nk final exam tu..tekanan!!
hidup aku terumbang-ambing..aku xde pegangan hidup lepas kejadian pahit tu berlaku..tak ada tempat aku nak luahkn perasaan..aku sedih..perasaan gembira hilang macam aku DELETE files kat kompiter aku nie..tibe2 jer..harapan yang aku bagi dan harap, tetibe mcm tak dihargai..seperti sampah aku diperlakukan..seperti bertepuk sebelah tangan rasa nye..

kalau betol la aku nie mcm sampah..bagi tahu aku..aku boleh cube berubah..
sekurang2 nya aku CUBE..


aku rela mengalah dan mengaku kalah jika aku bersalah..memang malu kalau kite dah kalah dan bersalah..malu..mmg malu..tp kite kene tebus balek kesalahan tu..
jangan kite lari, sebab masalah tu tak akan selesai selagi kite tak selesaikan..

aku tak suke merumitkan keadaan..
aku dah silap..
aku ekot sangat perasaan tu..
aku buntu masa tu..
aku kecewa sangat masa tu..
aku?? kenapa aku??

aku akui aku tak dapat kawal perasaan kecewa aku time blaja..aku ekotkn sangat perasaan tu..tapi bende dah lepas..

done is done..
gone is gone..
past is past..
love is love..
nua is nua..

aku akan tebus kesalahan aku..walau mcm mane besar pon kesalahan aku, aku tetap akan tebus..
walaupun kau benci aku mcm aku dah rogol mak kau..aku tetap akan berusahe tebus..
aku tak kan lari dari masalah..aku kene selesai kan..biar aku malu!

aku tak nak jadi orang yang pentingkan diri sendiri,tak pernah pikir pasal orang laen..
ekot kn sangat perasaan..
aku tak nak..

sebab PELUANG TU ADE DIMANA-MANA..

jangan fikir bile kau dah lari dari masalah kau, kau rase megah..ego..bongkak..
kau fikir kau hebat boleh elak masalah tu..
kau fikir kau selamat..
kau hebat..
keputusan kau betol..
kau fikir allah sayang kau sebab kau dapat lari dari masalah kau..
kau rase "biar la dia,janji aku selamat bahagia"

jangan kau seronok...
jangan kau megah...
jangan kau rase diri kau lebih penting..
jangan kau penting kan diri sendiri..
jangan...jangan..jangan..

kadang-kadang,dalam hidup kite ni,
kite akan jatoh..
kite akan kalah..
kita akan bersalah..
kite akan kene mengalah..
kite akan kene mengaku kalah..
kite akan malu..

kalau la kite sedar, cepat2 la kite tebus..tebus...taubat..

sebelum semuanya terlambat..baik kite cepat sedar..


sebelum semuanya jd terok..baik kite cepat sedar..


sebelum kite dimalukan..baik kite cepat sedar..


allah ade berfirman..kalau kite buat kesalahan kat MANUSIA..kita kene tebus kat MANUSIA tu..biar MANUSIA tu yang tentukan..

tu penting nyer meMINTA MAAF..

aku nak bagi taw korang something..bende nie aku sedar bile aku kene uji ngan allah..aku disedarkan..

pada mula nya, aku fikir allah ni dah tak fikir pasal aku dah..lepas satu satu kene ujian..bertupi-tupi..aku jer yg kene..mcm tak adil pulak..tak aci!! orang laen bahagia sume..xde masalah pon..happy jer..

aku tengok member2 aku,
semayang tah kemane..
suruhan allah mcm xde jer..

aku nie, bkn nak bajet baek kehape..
aku tonggang terbalek ngadap allah..
takot!!

tapi aku jer yang kene uji..
aku jer malang..

dorang??

happy..
bahagia..
study ok..
tak ade masalah..
awek?? bahagie jer..

urrmm..
mulenyer aku rase mcm errhghhhh!!
mane adil !!!

tapi.....
aku dah disedarkan oleh someone..
tak tahu sape someone nie..
aku sedar..

orang tu bagi taw aku yg itu adalah ISTIDRAJ...
itu ISTIDRAJ..

korang taw apa ISTIDRAJ tu??

Istidraj nie adalah bile mana ALLAH tu bagi nikmat dan rezeki kat orang yang buat MAKSIAT..buat KESALAHAN..berlaku ZALIM kat manusia..

pelikkan..tp nie la hukum nyer..

lagi engkau buat MAKSIAT,ZALIM sume lagi ALLAH bagi rezeki dan nikmat..

TAPI, tujuan allah ISTIDRAJ manusia adalah untuk MEMBINASAKAN orang tu..
seperti aku sebut..
orang yang tak reti bersyukur..
orang yang sentiase nak yang lagi bagus..tak hargai ape yang ade..

orang yang sentiase penting kn diri sendiri..
orang yang fikir ALLAH nie sayang die..

"eleh, kau pegi masjid sume, ape kau dapat?? setakat motor jer.. aku nie xpayah susah2 nak ngadap ALLAH, naek kereta perrrrr..hidop bahagie jer"

"laaaahh, kau susah2 semayang nie kau dapat ape?? exam pon tak bagus. tengok aku, tak payah nak semayang2 nie..exam TOP jer..tgok ALLAH sayang aku.."

"jangan fikir orang laen..fikir kau tu..kau lagi penting..biar la orang tu jadi hancor and sakit, JANJI kau bahagie, gembira dan seronok..."


baru aku sedar...aku hanye mampu tersenyum..bijak..bijaksana ALLAH nie..
setepek ALLAH bagi aku HIDAYAH..dan insyallah..TAUFIQ tu dah menular dalam diri..heheh..lagu DAN SEBENARNYE..

dahhh..!!

*kau gagal kt KPTM KL tu tak bermakne kau gagal se lame2 nyer..ade hikmah nyer..

*kau gagal bercinta buat kali pertame..tak bermakne kau gagal se lame2 nyer untuk cinta pertame kau..ade hikmah nyer..

*kau jatuh saket..tak bermakne nyer kaw se lame2 nyer saket..ade hikmah nyer..

*kau tak punyai harta yang banyak..tak bermakne nyer hidup kau hina..

satu lagi aku nak bagi taw..aku ade pegi dengar ceramah kat masjid..
tajuk ceramah tu..ZALIM..
korang pernah dengar tak
"Kita Berdoa Agar orang itu binase..dilaknat..diberi balasan.."

orang ramai selalu cakap..
"ehh mane boleh kite doa kat orang camtu.."

kata ustad tu, kite BOLEH doa cmtu.. jika kite
diZALIMI...
diPERMAINKAN..
diGUNAKAN..
diHINA..

tapi..jangan lah terlalu kejam..sebab allah benci orang kejam..jangan terlalu dendam..

so manfaatkan la..

aku bukan nk bajet baek hape..tp aku sedar bahawe setiap orang boleh berubah..
sedang kan batu pon boleh terhakis jika kene air..
apetah lagi hati manusia yang lembut tu..

even aku dah kene tendang KOLEJ tu..aku tetap percaye..ALLAH akan bagi aku peluang..dan peluang tu tak akan aku sia sia kan..

biar la aku malu..
korang gelak la..
"nua kene tendang kolej, ape la xde harapan"
gelak la korang..
seronok lah korang di samping kawan2 korang..
gelak lahh..
aku mengaku kalah sebab aku dah kalah..
xpe..malu kalo orang laen taw..tp
sampai bila nk berahsia..
biar perit pada mula nya..

ok la..panjang cite aku kt cini..
kalo korang nk dgr cite detail ag..korang tanye la aku..

ok bye2..
assalaammualaikum..



2 comments:

  1. be faith
    jgn hilang semangat
    ko kene blaja betul betul pasni
    ko nak kawen tak nua?
    haaa nak kawen kene blaja, pastu keja, pastu boleh kawen dah!
    haa
    rilek rileks
    jgn lupa Tuhan
    Tuhan tgh bg ujian tu
    sabar ok?

    pahala tgh on the way nak datang kat ko ni.ko sabar.
    ujian, in other way satu ibadah.

    usaha ok? gambateh!

    tita atiqah

    ReplyDelete