Saturday, February 27, 2010

Finally I realise that MY LIFE so important


dah lame aku tak update blog nie..
dok kt ipoh susah nk meng online kn diri nie..
tak de kudrat nk pegi ke cc.. peruntukan uwang pon kurang..
xpe2..trime seada nye keadaan nie..

semenjak due menjak nie..mcm2 dah belaku..
dan sebab mcm2 nie la,
aku dah mule sedar..mcm org2 slalu ckp.. baru tersedar dari mimpi yg panjang..
pada mule nye aku igt dah BERHENTI SEKETIKA ujian yang berat aku terime dari ALLAH..
tp..
BENAR!!! aku sedar firman2 Allah dalam kitabnya.. bila aku bace tafsir al-quran lepas smyg..
BENAR!!! itu lah PETUNJUK ALLAH.. walaupun aku tak la setiap waktu bace al-quran..tak la baik sgt.. tp setiap kali aku bace..hati aku mcm tersentuh dan sedih..sbb setiap ayat2 tu betul2 buat aku terase.. ia seolah-olah memerli aku..dan terus buat aku sedar..dan terus sedar..

Firman Allah kt bawah nie..betol2 buat aku sedar..

Sesungguhnya kami akan memberikan ujian kepada kamu dengan ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, kematian dan kekurangan buah-buahan, sampaikanlah berita gembira bagi orang-orang bersabar.(iaitu) orang-orang yang ditimpa musibah (kesusahan) mereka mengucapkan, sesungguhnya kami dari Allah, dan kepada-Nyalah kami akan kembali. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan tahmat dari Tuhan mereka dan mereka jua orang-orang yang diberi petunjuk.
.

(Al-Baqarah 2 : 155-157)

Dulu, aku selalu sgt mengeluh dengan keadaan.. makin Allah uji aku..makin tu la aku jd lemah,marah dan hilang kewarasan akal matang aku nie..

dalam hati aku,selalu timbul persoalan dan keluhan mcm kt bawah nie..

kenape kau uji aku jer ALLAH???
asek2 aku jer kene???
aku tgok orang laen tu jaoh dari kau, tp kau still tak uji dorang..sekurang-kurangnya aku nie igt la jugak kt kau..kenape aku jugak yg kene??
aku nie buat baek kt orang, tp byk jer cobaan yg dtg.. orang laen kejam, tp still happy??

astarfiruaallah!!!!
betape jahil nyer pemikiran aku time tu..astarfiruaallah!!!!
aku malu!! aku rase besalah!!!
tak patot aku berpikiran cmtu..mcm kafir laknat!!

tp aku bersyukur sekarang, sbb Allah dah bagi petunjuk yg jelas dalam ayat tu.. Allah suro kite berdoa kt die kalau kite kene uji..doa la kt die..mintak petunjuk..

"Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadah dan berdoa kepada-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina"

Allah dah JANJI!!! itu janji2 ALLAH yang aku terime.. sbb hanye janji2 ALLAH jer kite patot PERCAYE..
if, aku tak dapat kt dunie nie, aku akan tuntut kt akhirat nanti.. sbb aku percaye ALLAH

becakap pasal janji nie..aku sedar dah!!
mulai sekarang..aku takkan percaye dengan kata-kata or janji-janji dari manusie kt lua sane..
sbb sesetengah manusia kt lua sane tu hanye pandai berjanji manis.. hipokrit..kejam
its all FAKE!!
tp,
semue tu aku boleh pertimbangkan lagi sbb aku ada akal mcm mana nk hadapi..
tak semue orang cmtu erkk.. sesetengah sahaja..heheheh

Andai kata itu lah takdir aku...aku redha..aku terime..tak semue org takdir nyer same..

andai kata aku ada buat kesalahan kt korang2 sume..
aku mintak ampun dari aku hidop dan aku mati..
aku taw aku byk sgt2 buat ksalahan kt dunie nie..lgi2 ngan ALLAH..
dengan kawan2 aku..
dengan cekgu2 aku..
dengan family aku..
dengan kau...
dengan kau..
dengan kau..
dengan kau..
aku mohon maaf..

hati aku nie sentiase terbuke nk maafkn org laen, wlaupun aku nie pendendam, tp dendam tu hanye terkubur dalam hati aku..sekejap jer..
xde niat nk balas dendam balek..

sedang kan NABI pon maafkn umat nyer..apatah lagi manusia sesame manusia..

aku doa kt ALLAH supaya kekalkn lah iman aku nie.. kuat kn lah aku nie.. aku nie lemah org nyer..

AKU CINTA APA YANG AKU CINTA
AKU MAHU APA YANG AKU MAHU

AKU TUNGGU JANJI-JANJI MU




askum

mesyuarat tingkap : aku nie bajet baek lak..hahahah.. tibe2 rase mcm nk jd TABLIGH..sies tak tipu

No comments:

Post a Comment